Krypt!?

Ja det ordet skrämde mig med...
Vi var förbi en vetrinärklinik och tjejen  som prata med husse och matte om mig sa att jag var krypt.
dvs min ena pungkula har inte trillat ner i säcken och kommer troligtvis aldrig göra det heller...

Så nu står vi vid en rad alternativ då jag fyller 1 år.
Antingen låter vi pungkulan vara kvar där den är och livet leker på som vanligt eller så kastrerar vi mig.

Allt har ju sina för och nackdelar och husse och matte ska ta sig en rejäl funderare har de sagt...

Något som kan hända om man inte gör något är att kulan kan vrida sig och då gör det sjukligt ont säger dem, och så kan man få någon tumör/cancer.  vilket inte är så kul.

Någon som läser denna blogg som har någon erfarenhet eller om ni vet några väldigt negativa konsekvenser av att kastrera mig?

XoXo/ max

Kommentarer
Postat av: Pirjo Kolström

Jag har haft en krypt golden och jag rekommenderar verkligen kastrering. För det första så var han hypersexuell och nästan hysterisk under hela sin uppväxt, eftersom han ville bara para sig med allt och alla och inte lyckades så bra. Han lugnade ner sig så småningom men blev istället väldigt kaxig mot andra hanar. Sedan hittade man en tumör stor som en grapefrukt i den dolda testikeln. Han opererades men tumören hade hunnit sprida sig, han dog 8 månader senare vid nio års ålder. Jag vill också nämna att försäkringbolagen har speciella villkor för hundar som behöver vård/opereras pga kryptoism, de betalar inte och det blir säkert dyrare om de hinner få tumörer.



Vi märkte inget i Sam efter operationen, han var som han alltid brukade vara med oss, glad, nöjd och lika snäll och god. Kaxiheten mot andra hundar hann han aldrig bli av under de åtta månaderna efter operationen.



PS. Äger brorsan till Max, han heter Solstrimmans Street Dancer

2009-03-11 @ 12:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0